3.1) Informatievaardigheden
3.1.1) De docent toont aan dat hij adequaat gebruik kan maken van zoekmachines en databases om zo digitaal (leer-) materiaal te ontsluiten.
Ik maak veelvuldig gebruik van zoekmachines als Google, Yahoo of Firefox. Ik vind Google persoonlijk het prettigst omdat deze mij naar mijn mening de beste zoekresultaten geeft. Voor mijn afstudeerscriptie maakte ik vaak ook gebruik van Scholar. Waardevolle sites zet ik meteen onder favorieten zodat ik ze weer snel kan terug vinden.

3.1.2) De docent toont aan dat hij sites kan beoordelen op betrouwbaarheid en authenticiteit en dat hij het belang hiervan kan overbrengen op zijn leerlingen.
Op de volgende link van Mijn kind online (Kennisnet) is een mooi overzicht van Regels en afspraken op het internet. https://mijnkindonline.nl/artikelen/regels-en-afspraken-op-internet.
Met mijn mentorklas heb ik tijdens de thema week over social media de lessenreeks van Whathappy gegeven. We hebben stil gestaan bij internetgedrag en regels en afspraken besproken en vastgelegd.
3.1.3) De docent toont aan dat hij verantwoord kan omgaan met andermans (digitale) producten en op de hoogte is van de regels met betrekking tot plagiaat en plagiaatpreventie.
Om plagiaat te voorkomen dien je jezelf en leerlingen op de hoogte te stellen van de voorwaarden. Om andere bronnen te gebruiken dien je te verwijzen naar de originele bron dit doe je volgens richtlijnen, de APA richtlijnen. Wanneer je twijfels hebt of je de richtlijnen goed hebt toegepast of wilt je werkstuk checken op plagiaat dan kan je bij Scribbr een check uitvoeren tegen betaling. Voor mijn afstudeerscriptie en andere dossiers heb ik veelvuldig de APA- richtlijnen moeten toepassen. Klik op het logo van Scribbr om de site te bezoeken.
3.2) Kennismanagement
3.2.1) De docent toont aan dat hij op efficiënte wijze informatiebronnen kan organiseren en deze kan inzetten als productiefactor voor leren en lesgeven.
In 1.2 en 2.2 heb ik al aangetoond dat ik in staat ben om diverse media te delen met leerling en collega's. Voorbeelden voor mij zijn Office 365, Icloud en Google Drive.
3.3) Mediawijsheid
3.3.1) De docent toont aan dat hij creatief, kritisch en bewust kan omgaan met actuele media.
Zoals ik al eerder heb aangeven presenteer ik mijzelf alleen op LinkedIn en heb ik contact met ouders via Whatsapp. Verder ben ik uit principiële overtuigingen niet actief op Facebook, Twitter of ander social media.

3.3.2) De docent toont aan inzicht te hebben in de manier waarop de digitale wereld invloed heeft op de opvoeding van jongeren.
Ik werk in mijn klassen veel met Ipads en ik zie wel degelijk wat het effect is van de digitale wereld op deze jongeren. De jongeren worden overladen met prikkels en afleidingen. Ook zie ik dat ze vaak niet goed lezen en naarstig op zoek zijn naar links waar ze op willen klikken. Qua tijdsduur ben ik van mening dat ze veel te lang met hun device werken. Als ze op school er al aantal uur mee werken dan komt de tijd die ze voor hun huiswerk nodig hebben en de vrije tijd momenten hier nog eens bij. Tevens is er sprake van een demotivatie voor het lezen omdat de Ipad op een andere manier uitnodigt tot lezen. Bijgaand is een link naar een interessant artikel die pleit voor een nieuwe leesdidactiek.
http://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/download/567/559
3.3.3) De docent toont aan dat hij voor leerlingen geschikte en betrouwbare digitale leerbronnen kan selecteren, passend bij hun leeftijd, sociaal- emotionele en morele ontwikkeling.
Voor mijn vak Duits selecteer ik voor leerlingen vaak sites waar zij kunnen oefenen of ik adviseer bepaalde Youtube filmpjes. www.duits.de of youtubekanalen voor Duits zie links:
https://www.youtube.com/channel/UC5ZnpdkQIit8TWhGVDiDnQQ
https://www.youtube.com/channel/UC9xNkAEz6pzTexJsdEHN5Yg
https://www.youtube.com/channel/UCpWGDs-Xtqa48JmJuW6Hdmg
https://www.youtube.com/channel/UC4GBH1qEl-Mo1zlrQOVt35A
Bekende Duitse zanger/ rappers:
https://www.youtube.com/channel/UCdreMsoAUI8aJ2iSNt022Yw
https://www.youtube.com/user/ChimperatorTV
Over Duitsland zelf:
https://www.npo.nl/de-duitsers/POMS_S_TROS_463364
3.3.4) De docent toont aan dat hij leerlingen bewust kan maken van de meerwaarde en risico’s van internetgebruik.
In de week van mediawijsheid bij mij op school hebben wij stil gestaan bij de meerwaarden en risico's van internetgebruik. Bijgaande een interessant link en een Facebookpagina.
https://www.facebook.com/pg/mediaopvoeding/photos/?ref=page_internal

3.3.5) De docent toont aan dat hij zich bewust is van online pestgedrag en bekend is met de geldende protocollen.
3.3.6) De docent toont aan dat hij zijn leerlingen bewust om kan laten gaan met de mogelijkheden van internet en sociale media ten behoeve van het eigen leren
In de week van de mediawijsheid heb ik met mijn mentorklas ook gesproken over pestgedrag. Wij hebben daar als klas afspraken overgemaakt. Ook heb ik als mentor stil gestaan over wat de school gaat doen wanneer grenzen overschreden worden. Zoals al eerder genoemd hebben we daar afspraken over gemaakt. Het pestprotocol moet voor iedereen toegankelijk zijn. Voor mijn school kunt u hem vinden via deze link.
pestprotocol Vechtdalcollege Dedemsvaart
Daarnaast pas ik sociale media toe in mijn spreekopdrachten Whatsapp of Facetime. De leerlingen maken een kort filmpje of spreken iets kort in en sturen dit mij of elkaar. Ook verwijs ik de leerlingen naar interessante en goede YouTube kanalen voor mijn vak waar goede instructievideo's staan. De links hiervan stuur ik dan altijd via Magister. Verder wijs ik mijn leerlingen op het bestaan van Quizlet waarin zij op een prettige manier woorden kunnen leren.



Maak jouw eigen website met JouwWeb