1.1) De docent is een lerende en innoverende professional.

 1.1.1) De docent toont aan dat hij een lerende professional is die  zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

 

Het onderwijs is dynamisch en ICT- ontwikkelingen en toepassingen volgen elkaar razendsnel op. Om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen en die binnen het onderwijs gebruik ik een aantal sites.

 www.leraar24.nl 

www.reisgidsdigitaalleermateriaal.org 

www.onderwijsvanmorgen.nl 

www.kennisnet.nl 

www.computeropschool.nl 

 

Voor mijn eigen vak Duits gebruik ik een aantal sites waardoor ik op de hoogte blijf als docent.

www.duitslandinstituut.nl  

www.duits.de

www.deutschmachtspass.nl

www.machmit.nl 

www.goethe.de

www.dw.com/de

 

Voor vakspecifieke opdrachten en oefeningen gebruik o.a de volgende sites:

www.deutsch.lingolia.com/de/  

www.deutschalsfremdsprache.ch

 

Verder gebruik ik de zoekmachines Google, Explorer, Firefox voor het zoeken van diverse onderwerpen gerelateerd aan mijn onderwijs omdat de zoekresultaten verschillend zijn.

 

Voor ICT in de les gebruik ik regelmatig Kahoot , Quizlet of Quizizz, de laatst genoemde kunnen de leerlingen individueel maken. De vragen maak je zelf maar worden in willekeurige volgorde aan de leerlingen gesteld. De voortgang en resultaten kan je centraal aan de klas laten zien op je digiboard . Hieronder een kort filmpje van deze toepassing in de  Ipad klas.

 

  

Quizizz in mijn klas.

1.1.2) De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.

 

 

ICT- applicaties zoals Kahoot en Quizizz lenen zich bij uitstek om te evalueren.  Je kunt de overall scores bekijken maar dat kan ook op individueel niveau. Daarnaast kunnen leerlingen  eenvoudig aangeven wat zij er van de Kahoot vonden en kan je als docent goed een beeld vormen over de lesstofbeheersing.

 Klik op de link voor een les met Kahoot als een evaluatiemiddel.

https://drive.google.com/file/d/1r_XvlrNwsu8X2LCVLEz81cn6pmBgClF9/view?usp=sharing 

Hieronder een afbeelding waarop de leerlingen de Kahoot beoordelen

1.2) De docent is een flexibele en adaptieve professional.

1.2.1) De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.

In mijn onderwijs pas ik regelmatig ICT toe, want de inzet van ICT in het onderwijs leidt tot meer motivatie en een betere aansluiting bij de belevingswereld van de leerling. Ook leidt het tot betere leerprestaties en draagt het bij tot een efficiënter leerproces (Kennisnet,2014). Daarnaast is het zo dat afstand tussen pubers en school, bij de inzet van activerende werkvormen, wordt verkleind (Nelis & Van Sark, 2009). Betere leerprestaties worden er volgens Johnson en Johnson (1999) gehaald wanneer er samengewerkt wordt. Leerlingen krijgen dan een beter inzicht in hun denkproces wat weer zorgt voor betere leerprestaties. Ook draagt het er toe bij dat er tijdens deze processen gesproken wordt over de leerstof waardoor deze blijft hangen. Nog een voordeel is dat leerlingen zich fijner op school voelen als ze samenwerken, in plaats van zelfstandig een opdracht te maken (Slavin, 1996).

1.2.2) De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.

Met het werken binnen een online- communitiy heb ik nog geen ervaring. Ik denk dat het belangrijk is om als docent afstemming te hebben binnen je school over het gebruik van digitale applicaties. Dit om wildgroei te voorkomen. Het is een feit wel dat de leerlingen bij andere vakken ook weer andere applicaties toepassen. Binnen de school hebben wij Magister waar docenten en leerlingen elkaar kunnen vinden. Als mentor gebruik ik een Whatsapp-groep met mijn klas .Dit bevorderd de communicatie en voor de leerlingen is het een veilig middel om vragen te stellen.

Een voorbeeld van online- community die goed staat aangeschreven is Edmodo. Ik heb mij destijds er al in verdiept, maar dit nog niet toegepast. Ik wil dit in de toekomst wel gaan doen. Ik lees regelmatig hun nieuwsbrieven. 

Klik op het logo van Edmodo om naar de website te gaan.

1.3) De docent is een reflecterende en onderzoekende professional.

1.3.1) De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.

Voor deze competentie verwijs ik u door naar mijn ICT -didactiekportfolio.

1.3.2) De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren.

Op mijn school worden toepassingen voor interdisciplinaire projecten en samenwerkingen zorgvuldig uitgekozen. Dit wordt door de ICT-coördinator geselecteerd. en daarna schoolbreed toegepast. Voor de onderlinge projecten wordt op mijn school  Office 365 de applicatie One Note gebruikt . Recentelijk is, i.v.m de doorvoering van een onderwijsvernieuwing het gebruik van Yammer ingevoerd. Hiermee verloopt de communicatie vlotter en beter dan bij One Note ook kan men op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen van de verschillende groepen.

1.4) De docent is een samenwerkende professional.

1.4.1) De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.

Zoals vermeld is werk ik met Yammer omdat er schoolbrede projecten zijn. Verder heb ik op LinkedIn een eigen netwerk samengesteld om op de hoogte te worden gehouden voor ontwikkelingen binnen mijn vakgebied Duits.

1.4.2) De docent ondersteunt en motiveert collega’s en leerlingen in hun ICT ontwikkeling.

Mijn vakcollega is ICT- coördinator en gedreven in het toepassen van ICT binnen het onderwijs. We wisselen regelmatig van gedachten en geven elkaar tips over interessante artikelen en applicaties. Zo door de jaren heen zijn er aardig apps de revue gepasseerd en op de achtergrond verdwenen. Met sommige blijven we langer werken omdat ze vaak completer zijn in hun functies.  Met het magazine COS (computers op school) en de website houd ik mijn collega's op de hoogte. 

Klik op het logo van COS om naar de website te gaan.

Maak jouw eigen website met JouwWeb