4.1) Het maken van didactische keuzes

4.1.1) De docent toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.

Binnen je lesmodel moeten  uiteraard leerdoelen en leerproces op elkaar afgestemd zijn en vanzelfsprekend werk je naar een toetsmoment toe. Met Duits werken we met ERK daarin zijn alle doelen en niveau's vastgelegd. De onderstaande link verwijst u naar een voorbeeld.

http://www.erk.nl/leerling/candostellingen/gesprekken/ 

 

Aangezien ik mijn lessen geef met de applicatie Lessonup laat ik u een voorbeeld zien waarin lesdoelen en leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.

https://lessonup.io/app/embed/TzjMcsAhf4Fa9XNQt

4.1.2) De docent toont aan een relevante, rijke en effectieve leeromgeving te kunnen inrichten met ICT.

 

Om te zorgen dat de leerlingen alles kunnen terugvinden heb ik in OneNote een werkomgeving ingericht. Hier kunnen ze alles terugvinden op het gebied van vaardigheden. Onder iedere vaardigheid staan weer opdrachten.

4.1.3) De docent toont aan individuele leerprocessen en samenwerkend leren te kunnen aansturen en begeleiden met een effectieve inzet van ICT.

Binnen mijn lessenserie werk ik met het thema Eten en drinken.  Deze lessenserie welke met Lessonup is vorm gegeven wordt er met een Kahoot gewerkt op individuele basis, een dialoog over eten in duo's en de laatste les, via een eigen gemaakte website, met leesopdrachten in groepen, waarbij er codes kunnen worden verdiend om een kluis te kraken. Voor de inhoudelijke bewijzen verwijs ik u naar de onderstaande links. Een video van het dialoog van de leerlingen is niet bijgevoegd uit privacyoverwegingen. 

 

De lessenserie:

https://drive.google.com/file/d/1IwLKRUVuXq2a3ggpJRKusnyrXxZIGsQp/view?usp=sharing

https://lessonup.io/app/embed/bGbgyiPw8fZwTJXBS

https://lessonup.io/app/embed/j6nadquWbm963wJRK 

De website met de leesopdrachten:

http://lesenundessen.jouwweb.nl/

De bijbehorende Kahoot:

https://play.kahoot.it/#/k/248ebe39-c1ed-4d67-8a5c-050128cab9db 

 

4.2) ICT organiseren in de (digitale) leeromgeving

4.2.1) De docent toont aan dat hij de benodigde faciliteiten, hard- en software kan organiseren.

Zoals al eerder aangeven werk ik veel met Lessonup. Binnen Lessonup kan ik diverse media verwerken zoals YouTube video's, Kahoots en diverse koppelingen maken naar  internet of bestanden. Het is belangrijk in je voorbereidingen deze te controleren op functionaliteit op de pc of device waarmee je werkt. Dit om jezelf te overtuigen dat wat je hebt gecreëerd ook daadwerkelijk het doet. Door reeds met de apparatuur ter plaatse te werken komen eventuele gebreken naar boven en leer de tevens de werking ervan.

Bij het presenteren van mijn portfolio zal ik deze competentie kunnen aantonen.

4.2.2) De docent toont aan dat hij de schoolregels ten aanzien van ICT toepast en in staat is deze te vertalen binnen zijn onderwijscontext.

Je hebt een eigen mening over de inzet van de mobile telefoon in het onderwijs en je kunt deze mening funderen.

Bij mij op school zijn telefoons niet toegestaan in de les. De leerlingen kunnen hun telefoon in een speciale houder kwijt wanneer zij de klas binnenkomen. Ik heb klassen die een Ipad hebben en met het gebruik duikt weer een ander probleem op en dat zijn dan weer de applicaties zoals Instagram, Snapchat, Facebook die leerlingen downloaden op hun device. Dit leidt ook weer af. Hier is dan ook weer een app voor dat heet Klaslokaal hiermee kan je met de leerling meekijken wat hij of zij doet op de zijn of haar device. Al met al moet je een manier vinden die bij jou past als docent. Wil je strikte controle uitvoeren of maak je afspraken en deel je de verantwoordelijkheid?

Voor telefoongebruik in de klas ben ik alleen wanneer het een lesdoel behartigt. Dus een quiz doen, een spreekopdracht filmen. Verder ben ik geen voorstander van een telefoon in de les. Deze leidt te veel af. Ik ben dan meer een voorstander van een Ipad of Chromebook omdat de leerlingen hierop ook het een en ander kunnen verwerken en dit door de school meer gesteund wordt. Ook zijn er betere aansprakelijkheidsafspraken over wanneer een device kapot gaat of beschadigd wordt door derden.

Klik op het onderstaande logo van Klaslokaal voor toepassing

4.2.3) De docent toont aan dat hij ICT betekenisvol en efficiënt kan inzetten rekening houdend met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen.

 

Om het lezen voor mijn klassen te oefenen heb ik twee websites gemaakt waarin vragen staan. De leerlingen worden, door op de plaatjes te klikken, doorgelinkt naar Duitse websites waar zij verder moeten lezen om de vraag te kunnen beantwoorden. 

Onderstaand vindt u een link naar deze website met vragen.

lila-3-osterreich.jouwweb.nl

 

4.3) Arrangeren van digitaal leermateriaal

4.3.1) De docent toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.

4.3.2) De docent toont aan dat hij digitaal leermateriaal kan aanpassen aan de kenmerken van de lerenden, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen in niveau, interesse, tempo en wijze van leren.

 

Wat ik regelmatig gebruik in mijn les zijn instructie filmpjes van YouTube of Snapput.nl daarnaast pas ik regelmatig oefeningen van Vo content toe in mijn lessen. Het voordeel hiervan is dat je het zo kan overnemen en eenvoudig te verwerken is.  Bijgaande heb ik een les gemaakt waarin ik gebruik maak van Cambiumned en Snapput. De leerlingen kunnen hier zowel instructie terugkijken en oefenen.

https://lessonup.io/app/embed/pZN2GpLP9Z6gTDKGN

Daarnaast verwijs ik u nog naar mijn eigen website die ik gebruik om met de leerlingen te lezen. Zie 4.1.3 Waarbij een ieder zijn eigen tempo kan bepalen.

 

4.3.3) De docent toont aan dat hij in staat is om digitaal leermateriaal aan te passen rekening houdend met beeldschermdidactiek.

 

Voor mijn lessen van Lessonup hanteer ik altijd een groot lettertype en een prettige achtergrond kleur. Daarnaast deel ik vaak het scherm zodat de leerlingen alles goed kunnen volgen en lezen.

 

 

4.4) Kennisoverdracht

4.4.1) De docent toont aan dat hij gebruik maakt van ICT in zijn instructie en daarbij diverse hard- en software kan inzetten.

 

Prezi, PowerPoint, Lesonup ze hebben allemaal een ding gemeen. Je bedient ze via je pc en digiboard. Verder zijn het allemaal presentatietools die je kan koppelen aan diverse media en ICT- applicaties  zoals video's, games, quizzen noem maar op. In mijn onderwijs gebruik ik niet vaak meer een Prezi omdat ik erg tevreden ben met mijn tool Lessonup. Deze is best compleet en voorziet zelf al veel in diverse  applicaties zodat ik niet steeds hoeft te schakelen naar een Kahoot o.i.d. Bijgevoegd heb ik een gemaakte Prezi  en een Lessonup les.

http://prezi.com/gjmwyv7lgiey/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

https://lessonup.io/app/embed/j6nadquWbm963wJRK

4.4.2) De docent toont aan dat hij ICT inzet om gestructureerd oefenen vorm te geven.

 

Gestructureerd oefenen doe je met een Kahoot of een Quizlet, Quizizz of een ander soort gelijk interessante applicatie. Ik werk met allemaal en heb inmiddels in deze portfolio al het gebruik hiervan aangetoond. Daarnaast werk ik ook met het openleermateriaal van Vo Content waarin leerlingen gericht en gestructureerd kunnen oefenen. Veel van deze oefeningen heb ik ook weer in One Note staan.

https://www.vo-content.nl/duits/

 

4.5) Kennisconstructie

4.5.1) De docent toont aan dat hij de actieve kennisconstructie van zijn leerlingen bevordert met behulp van ICT.

 

Binnen Lessonup heb ik ook de mogelijkheid om een mindmap of een woordweb te maken. Hetzij minder aantrekkelijk als andere applicaties maar wel net zo effectief.

De woordweb gebruik ik regelmatig om te evalueren wat de leerlingen hebben geleerd maar ook om hun voorkennis te activeren. 

Enkele aanbieders op het internet van mindmapping: 

www.bubbl.us

www.mindmeister.com

www.spiderscribe.com

Voor deze competentie heb ik een korte mindmap gemaakt en heb deze gefilmd met Screencast o Matic. Hieronder de link.

http://youtu.be/h4CAN_vTh6Q?hd=1

 

4.5.2) De docent toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT.

 

In mijn vakgebied werk ik veel met de leerlingen in One Note en heb hierin divers materiaal klaar staan. Ik leer de leerlingen aan het begin van het schooljaar hoe zij met One Note kunnen werken en op welke wijze zij hun antwoorden kunnen vormgeven. Binnen One Note zijn er diverse  tools om te kleuren maar ook gewoon om te typen en zaken in tevoegen. Soms laat ik de leerlingen een screenshot maken van een oefening die zij elders op het internet hebben gedaan en laat deze  invoegen om de resultaten te kunnen inzien op een later moment. Ook leg ik uit hoe One Note is opgebouwd en hoe de instellingen moeten staan om synchronisatie plaats te laten vinden. Ook vertel ik dat ik met de leerlingen kan meekijken hoe zij hun werk hebben gedaan. Bijgevoegd heb ik een screenshot hiervan.

 

4.5.3) De docent toont aan dat hij de synchrone- en asynchrone samenwerking en communicatie tussen leerlingen en docent op een gepaste manier faciliteert door gebruik te maken van ICT.

Als mentor communiceer ik met mijn leerlingen via de Whatsapp en ook via Magistermail. Ook communiceer ik af en toe met leerlingen in privé op de app wanneer dat noodzakelijk is.

4.6) Beoordelen van leerprestaties en evalueren van onderwijs

Hoewel digitaal toetsen nog niet bij mij op school geheel  geïntegreerd is heb ik wel inzicht in het leerproces bij leerlingen door te kunnen meekijken in hun arbeidsproces en vorderingen. Dit kan ik door de manier zoals aangegeven is bij 4.5.2 . Mijn derde klassen hebben digitale leergangen met een volgsysteem waarbij het leerproces nauwlettend in de gaten kan worden gehouden. Daarnaast voer ik de cijfers in Magister in waardoor ik een overzicht kan verkrijgen van voortgang per periode of meerdere periodes bij elkaar. 

Voor een summatieve toets geef ik de leerlingen vaak nog een oefentoets waarbij de leerlingen zicht krijgen in wat zij beheersen of nog niet helemaal. De leerlingen gaan dan zich op deze onderdelen richten.

4.6.1) De docent toont aan dat hij het leerproces van leerlingen zichtbaar kan maken en kan volgen door middel van diverse vormen van digitale toetsing en evaluatie.

4.6.2) De docent toont aan dat hij een digitale toets kan maken die transparant is op validiteit en betrouwbaarheid.

 

4.6.3) De docent toont aan dat hij een digitale toets kan organiseren.

 

Ik heb om deze competenties te bewijzen mij verdiept in Quayn. Zoals reeds vermeld werken wij op school er nog niet mee maar alles staat al wel klaar in de ELO en voor de leerlingen zijn ook al accounts aangemaakt. Het maken en klaar zetten vergt nog wel wat werk. Voor mijn klassen 2 en 3 vwo heb ik een toets gemaakt en klaar gezet. Ik heb daarna de klas instructies gegeven hoe bij de toets te komen en deze te maken. Quayn leent zich goed voor vragen waar de leerling uit vaste antwoorden kan kiezen. Open vragen waarbij de leerling zelf een antwoord moet formuleren zal extra nagekeken moeten worden. Klik op de foto voor een vergroting.